سفارش تبلیغ
صبا ویژن
ثمره حکمت، رستگاری است . [امام علی علیه السلام]

فرهنگی اجتماعی


برکات انقلاب اسلامی از دیدگاه مقام معظم رهبری

اسلام به ملتهای طرفدار خود این توان را می بخشد که بتوانند بشر را هدایت کنن. ملت ما به برکت اسلام بود که توانست پرچمی را بلند کند ، تا ملت های مظلوم دنیا به آن پرچم ، به چشم پرچم نجات نگاه کنند. از تبلیغات بلند گو ها و بوق های تبلیغاتی استکباری و صهیونیستس - که همیشه حقایق را وارونه جلوه می دهد- بگذرید ، خواهید دید که جمهوری اسلامی ، انقلاب اسلامی ، جهره امام و شخصیت ملت ما ، در میان ملت های عالم مایه امید بوده و به آ ها نشاط و حرکت داده است . این به برکت اسلام بود. (تاریخ 21/6/1369)
انقلاب اسلامی آمد و پرچمی بلند کرد که مسلمانان از هر مذهب و هر کشوری ، وقتی به خود مراجعه کنند ، دیدند این پرچم را  دوست می دارند و احساس کردند این پرچم ، پرچم اسلام و پرچم نبی مکرم اسلام (صلی الله علیه واله وسلم ) است. لذا بسیاری از نقشه های دشمن نقش بر آب شد. (تاریخ 11/7/1369)



ایرانی ::: جمعه 88/11/23::: ساعت 12:0 عصر


انقلاب نور
ویژگی های انقلاب اسلامی ایران به قدری شایان توجه است که بسیاری در توصیف و تشریح ابعاد آن کوشیده اند. در این مقاله سعی بر آن شده در ابتدا یک تعریف از انقلاب ها ارائه و چهار ویژگی اساسی آنها را بیان کنیم و سپس برخی از خصوصیات انقلاب اسلامی را با چهار ویژگی بررسی کرده و نهایتا به شرح و تفضیل ، اقدامات امام خمینی (ره) ( در راستای ویژگی های ارائه شده ) به عنوان رهبر انقلاب اسلامی بپردازیم.

تعریف انقلاب
واژه انقلاب در یونان باستان به معنای تغییر حکومت بوده است. البته این یک اصطلاح از علم ستاره شناسی بوده و به معنای چرخش دورانی افلاک و بازگشت سیارات به جای اول خود به کار رفته ، که امروزه بیانگر دگرگونی شدید و ناگهانی است . به بیان دیگر به مجموع حوادث و دگرگونی های برهه ای از تاریخ یک کشور که در آن مجموعه ای از عوامل فرهنگی ، اجتماعی ، سیاسی و اقتصادی دخالت دارد ، انقلاب گفته می شود.
انقلاب ها دارای ویژگی های گوناگون و متنوعی هستند که ما ر این جا به چهار مورد اصلی و مهم آن اشاره می کنیم . باید توجه داشت ، اگر ویژگی های ذکر شده به همراه سایر متغییر های دیگر در بستر یک اجتماع پدید آید ، انقلاب در آن به وجود خواهد آمد.

  • 1- نارضایتی عمیق از وضع موچود
    یکی از عناصر مهم در وقوع انقلاب ها ، نارضایتی در وضع موجود است.
    اینگونه نارضایتی ها ، به گونه ای است که در توده قابل توجهی از مردم یا در یک طبقه به وجود می آید و دارای چندین بعد است . این نارضایتی ها با گذشت زمان ، سبب تغییر در کنش و رفتار افراد می شود و به شکل اعتراضات ، راهپیمایی ها و اعتصابات و... بروز می کند.
    در انقلاب اسلامی ایران پس از کودتای 28 مرداد 1332 ، موجی از خفقان کشور را فرا گرفت که سبب بروز نارضایتی هایی شد . این موج نارضایتی با گذشت زمان و ناکارآمدی ساختار سیاسی ،اقتصادی ، اجتماعی افزایش یافت ، به طوری که در سال های پایان حکومت پهلوی و در آستانه پیروزی انقلاب اسلامی تقریبا بین همه اقشار فراگیر شده بود.
  • 2- ظهور یک ایدئولوژی جدید
    وجود یک ایدئولوژی سنگ بنا و مهمترین ویژگی یک انقلاب است. نقش ایدئولوژی به قدری مهم است که حتی آثار آن پس از انقلاب ها نیز قابل مشاهده است . به طوری که نه تنها قابل گسترش و فرگیر بودن آن موجب سریعتر به وقوع پیوستن انقلاب ها می شود ، حتی پس از پیروزی ، بی ثباتی های کمتری را نیز با خود به همراه خواهد داشت. برای مثال روسیه و فرانسه ، هر دو پس از پیروزی انقلابهایشان ، با بی ثباتی های بسیاری روبرو شدند که بیانگر ضعف ایدئولوژیک بوده که در مورد روسیه منجر به فروپاشی شوروی و در مورد فرانسه منجر به وقوع یک انقلاب دیگر شد.
    در مورد انقلاب اسلامی ایران می توان گفت که تقریبا پس از قیام 15 خرداد 1342 در برخورد با سه ایدئولوژی اسلامی ، مارکسیستی و ناسیونالیستی ، ایدئولوژی اسلامی توانست سطح وسیع تری از جامعه را فراگیرد به طوری که به جز برخی سیاسیون تقریبا تمامی توده های مردم آن را پذیرفته و این ایدئولوژی توانست سایر ایدئولوژی ها را به حاشیه ببرد. باید توجه کرد ، ایدئولوژی اسلامی از این جهت بسیار فراگیر شد که علاوه بر داشتن مبنای تعالیم الهی ، مفاهیمی چون استقلال ، آزادی و عدالت را نیز در بطن خود داشت.


ایرانی ::: جمعه 88/11/23::: ساعت 11:54 صبح


دستاورد های انقلاب اسلامی از دیدگاه امام خمینی (ره)

  « توجه داشته باشید که نهضت های سابق ، نهضت هایی بود که یا سیاسی بود یا نیمه اسلامی ، نهضت امروز تمام اسلامی است ، نهضت امروز برای خداست . همه فریاد می زنند اسلام ، همه فریاد می زنند جمهوری اسلامی.»

امام خمینی (ره)

انقلاب اسلامی ایران ، به رغم همانندی در پاره ای از مواضع با دیگر پدیده های سیاسی جهان معصر ، شناختی در خور اهداف و فلسفه وجودی خویش را می طلبد. به دیگر سخن ، آگاهی از نقش انقلاب در سرنگونی رژیمی خود کامه و جایگزینی نظامی عادلانه ، که مفهومی به جز یک دگرگونی اجتماعی به همراه ندارد، ما را از شناخت انقلاب اسلامی بی نیاز نمی سازد. چنان که در نگاه تطبیقی به دست می آید ، انقلاب ایران به لحاظ بستر سازی یک حاکمیت ملی و خودجوش و متمایل به آزادی و استقلال ، همانند هر انقلاب سیاسی - اجتماعی است . همانگونه که یک پژوهشگر با بهره مندی از ابزار های ذهنی و عینی ، انقلاب های معاصر را بررسی می کند، به تجزیه و تحلیل انقلاب اسلامی می پردازد. از این منظر عام که به انقلاب ایران می نگریم ، بی گمان دستاورد هایی مشابه انقلاب های دیگری ، همچنان که کم و بیش همان هزینه هایی داشته که هر انقلاب ناگذیر از قبول آن است. اما به دلیل ارتباطی که انقلاب اسلامی با مکاتب الهی و توحیدی اسلام دارد و خواه و ناخواه آن را پدیده ای در امتداد نهضت های ستم ستیزانه پیامبران ابراهیمی جای می دهد، می باید نگاهی خاص را به کار گرفت.

اینک می خواهیم به برخی از دستاورد های این اقلاب شکوهمند از دیدگاه امام خمینی (ره) اشاره نماییم.

استقلال
تاریخ ملتهای استقلال یافته ، از این واقعیت ، حکایت دارد که پیوند تنگاتنگی بین استقلال و آزادی وجود دارد. ملتی که به حقوق و آزادی های خود دست یافته ، بی تردید می تواند استقلال همه جانبه کسور و نظام اسلامی خود پاس دارد . امام خمینی (ره) ، از استقلال به عنوان عاملی یاد می کند که به حیات و تاریخ یک ملت ، ارزش می بخشد و او را سربلند می سازد. « ما برای حیات زیر سلطه غیر ، ارزش قائل نیستیم . ما ارزش حیات را به آزادی و استقلال می دانیم ... ما با تمام قدرت هایی که بخواهند تجاوز کنند به مملکت ما ، مبارزه خواهیم کرد ... امروز اراده ملت است ، و ملت با ارده قوی خود و ایمان به دستورات اسلامی موظف است که ... با هر قدرتی(اسعمارگر )مبارزه کند . برکات این نهضت زیاد بود. بزرگترین بر کات ، شکستن سد بزرگ رژیم شاهنشاهی و راندن دزد ها و چپاولگران از مملکت و قطع ایادی شرک و نفاق ، و قطع ایدی و چپاول گران و نفت خوران (بود ...)»

مشارکت زنان
امام خمینی (ره) ، انقلاب و پیروزی آن را وام دار زنان می شمارد. چرا که آنان سبب تقویت روحیه و انگیزه انقلابی مردان شدند. « این پیروزی را ما از بانوان داریم قبل از اینکه از مرد ها داشته باشیم. بانوان محترم ما در صف جلو  واقع بودند . بانوان عزیز ما اسباب این شدند که مرد ها هم جرات و شجاعت پیدا کنند. ما مرهون زحمات شما خانم ها هستیم .» رهبری فقید انقلاب ، خاضعانه از بزرگواری و فداکاری زنان یاد کرده و آنان را سزاوار رهبری می خواند. « شما رهبران این نهضت هستید. بانوان ، رهبر (ان) نهضت ما هستند. ما دنباله آنها هستیم. من شما را به رهبری قبول دارم و خدمتگذار شمایم. »



ایرانی ::: جمعه 88/11/23::: ساعت 11:51 صبح


دستاورد های انقلاب اسلامی از دیدگاه مقام معظم رهبری

1-اثبات عدم جدایی دین از سیاست
2-اثبات کار آمدی نظام دینی و اسلامی و اداره حکومت مردمی با تبات
3-اثبات توانایی علما و رهبران دینی در هدایت و اداره حکومت و جامعه
4-ایجاد وحدت عمومی و وحدت بین شیعه و سنی
5-احیا عزت و اعتبار مسلمانان در اقصی نقاط جهان
6-ایجاد بیداری اسلامی و نهضت های اسلامی و مبارزات مردم فلسطین
7-شکستن ابهت و اقتدار پوشالی قدرت های غرب خصوصا آمریکا و شرق
8-جهانی شدن اسلام و تفکر شیعی و صدور انقلاب اسلامی و پیام آن
9-ایجاد فرهنگ جهانی خود باوری و شجاعت در ملت
10-جهانی کردن مبارزه با صهیونیسم و رژیم اشغالگر قدس
11-قطع دخالت های بیگانگان در امور داخلی ایران
12-اتکا به آرای عمومی مردم در انتخابات وحل مشکلات اساسی  نظام
13-رشد سیاسی وآگاهی عمومی وبین المللی مردم در امور سیاسی
14-احیا شان ومنزلت روحی ومعنوی زنان و دختران جامعه
15-مبارزه با فقر وگسترش عدالت در جامعه
16-مبارزه با بی سوادی
17-تاسیس بسیج عمومی و مردمی و ...



ایرانی ::: جمعه 88/11/23::: ساعت 11:46 صبح


فرازهایی ازبیانات حکیمانه رهبر فرزانه انقلاب دردیدار جمعی از اساتید، اعضای هیات علمی و روسای دانشگاههای سراسرکشور

* دهه ى آینده - که شروع شد، یعنى دهه اى که امسال اولین سالش است - به عنوان دهه ى پیشرفت و عدالت اعلام شده، بدون تردید یک پایه ى اصلى آن علم است؛ گسترش علم و تعمیق علم در کشور است. کمااینکه اصل اعلام این عنوان - عنوان دهه ى پیشرفت - به پشتگرمى پیشرفتهائى بوده که در کشور از لحاظ علمى دیده شده. یعنى این امید به وجود آمده که ما میتوانیم در ظرف یک دهه، یک پیشرفت چشمگیر، یک حرکت سریع در زمینه هاى علمى داشته باشیم که بخشى از عقب ماندگى هاى ما را جبران بکند. بنابراین مسئله ى علم مهم است. در باب علم و تحقیق، آن بخش عمده هم مربوط به تحقیق است؛ مربوط به پژوهش است.
*وقایع بعد از انتخابات کشور را در معرض یک آزمون سیاسی تعیین کننده قرار داد و نظام جمهوری اسلامی به دلیل ظرفیت بالای خود توانست بر این مسائل فائق آید. بروز چنین حوادث و مسائلی برای نظام جمهوری اسلامی چندان خلاف انتظار نبوده و نیست و دلایل آنهم، رسالت نظام اسلامی، و وجود آزادیهای مختلف در چارچوب اسلام، در جامعه است. حضرت آیت الله خامنه ای با تأکید بر اینکه اعتقاد نظام اسلامی به آزادی، یک مسئله واقعی و غیرتاکتیکی است، افزودند: آزادی در نظام اسلامی، آزادی واقعی است که در چارچوب اسلام تعریف شده است و جمهوری اسلامی، آزادی غیرواقعی و مورد نظر غرب را مطلقاً قبول ندارد و در این خصوص هیچ رودربایستی هم با غرب نخواهد داشت.
* قطعاً انتظاری که از اساتید دانشگاهها در این جنگ و مبارزه نرم می رود فراتر از انتظاری است که از دانشجویان وجود دارد. در این جنگ نرم، دانشجویان افسران جوان این جبهه اند. نگفتیم سربازان، چون سرباز فقط منتظر است که به او بگویند پیش، برود جلو؛ عقب بیا، بیاید عقب. یعنى سرباز هیچگونه از خودش تصمیم گیرى و اراده ندارد و باید هر چه فرمانده میگوید، عمل کند. نگفتیم هم فرماندهانِ طراح قرارگاه ها و یگانهاى بزرگ، چون آنها طراحى هاى کلان را میکنند. افسر جوان تو صحنه است؛ هم به دستور عمل میکند، هم صحنه را درست مى بینید؛ با جسم خود و جان خود صحنه را مى آزماید. لذا اینها افسران جوانند؛ دانشجو نقشش این است. حقیقتاً افسران جوان، فکر هم دارند، عمل هم دارند، تو صحنه هم حضور دارند، اوضاع را هم مى بینند، در چهارچوب هم کار میکنند. خوب، با این تعریف، استاد دانشگاه چه رتبه اى دارد؟ اگر در زمینه هاى مسائل اجتماعى، مسائل سیاسى، مسائل کشور، آن چیزهائى که به چشم باز، به بصیرت کافى احتیاج دارد، جوان دانشجوى ما، افسر جوان است، شما که استاد او هستید، رتبه ى بالاترِ افسر جوانید؛ اساتید دانشگاهها فرماندهان جبهه جنگ نرم هستند ، باید مسائل کلان را ببینید؛ دشمن را درست شناسائى بکنید؛ هدفهاى دشمن را کشف بکنید؛ احیاناً به قرارگاه هاى دشمن، آنچنانى که خود او نداند، سر بکشید و بر اساس او، طراحى کلان بکنید و در این طراحى کلان، حرکت کنید. در رتبه هاى مختلف، فرماندهانِ بالا این نقشها را ایفا میکنند. استادی که بتواند، این نقش را ایفا کند، استادی شایسته برای حال و آینده نظام جمهوری اسلامی خواهد بود. مهمترین وظیفه اساتید در شرایط کنونی، بالا بردن قدرت تحلیل دانشجویان، و ایجاد فضای امید، نشاط، و کار علمی در دانشگاهها است و باید درست در جهت مخالف برنامه دشمن که به دنبال ایجاد فضای یأس و ناامیدی در دانشگاهها است، حرکت، و محیط درس و دانشگاهها را فضای امید به آینده کرد.



ایرانی ::: جمعه 88/11/23::: ساعت 11:35 صبح


>> بازدیدهای وبلاگ <<
بازدید امروز: 6
بازدید دیروز: 0
کل بازدید :49614
 
 > >>اوقات شرعی <<
 
>> درباره خودم<<
 
>>آرشیو شده ها<<
 
>>اشتراک در خبرنامه<<
 
 
>>طراح قالب<<